Spend analyse voorbeeld: per onderdeel & interactief

Erik van Buuren
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Spend analyse voorbeeld: per onderdeel & interactief

In dit artikel geef ik je per onderdeel een spend analyse voorbeeld. De voorbeelden komen uit onze eigen SpendExplorer en staan ook in onze Complete Gids voor het maken van een spendanalyse. Dat in het kader van “Beter goed gejat, dan slecht bedacht”. 

Daarmee laat ik je op een interactieve manier zien hoe de spend analyse kan werken. Zo komen de spend analyse voorbeelden hopelijk echt tot leven. En door te zien hoe ons eindresultaat er uit ziet, kun je zelf sneller aan de slag. Je weet waar je naartoe werkt. 

Spend analyse voorbeeld per onderdeel

De kracht van een goede spend analyse zit hem voor een groot deel in de interactiviteit. Daar geef ik je graag een goede indruk van. Dit zijn vijf analyses in bewegende beelden:

Klaar?

Daar gaan we…

1. Start met het overzicht

Het begint allemaal bij het startscherm. En daar hebben we direct een voorbeeld. 

Je ziet direct jouw spend per maand, ten opzichte van het voorgaande jaar en per categorie en leverancier. Door op een categorie of leverancier te klikken, kun je met standaard interactiviteit op de overige grafieken filteren. Zo zie je snel de spend per leverancier binnen een categorie, of de uitgave per maand aan een leverancier.

En als bonus zit er ook nog een waterval grafiek bij, welke jou per kwartaal vertelt welke categorieën meer of minder zijn gaan doen. 

Spend analyse voorbeeld overzicht:

Spend analyse voorbeeld overzicht, uit SpendExplorer

2. Overzicht per categorie. 

Vaak wil je natuurlijk naar iets meer detail toe. Stel je wilt beter weten wat je per categorie aan welke leverancier per maand hebt uitgegeven. 

Dan selecteer je een categorie en toon je de inkoopvolumes en inkoopomzet (spend) per jaar. Met natuurlijk de verschillende leveranciers en artikelen binnen de categorie. 

Alles filtert weer interactief, daardoor zie je al die puzzelstukjes voor de geselecteerde leverancier, artikel of het jaar. 

En natuurlijk kun je dit hetzelfde opbouwen vanuit je leverancier. 

Spend analyse voorbeeld overzicht per categorie:

Spend analyse voorbeeld overzicht per categorie, uit SpendExplorer

3. ABC analyse

Dit is wel één van de meest gemaakte analyses volgens ons onderzoek onder de inkoop community:

abc analyse spend analyse

Dus, hier wat inspiratie: 

We tonen per jaar de indeling in ABC. Over de totale spend, of per categorie. In een grafiekje zie je direct hoeveel leveranciers in A, B of C vallen. In de tabel worden ze ook weergegeven en zie je de spend per segment. 

Spend analyse voorbeeld ABC-analyse:

Spend analyse voorbeeld ABC analyse, uit SpendExplorer

4. Stijgers en dalers

Deze vind ik zelf ook erg interessant. Hoeveel heb je meer uitgegeven aan een leverancier, artikel of categorie. Jaar-op-jaar of kwartaal-op-kwartaal. 

Kijk je hierbij alleen naar de spend? Dan kun je eigenlijk niet echt conclusies trekken. 

Daarom splitsen wij de stijgers en dalers op naar het volume- en het prijseffect. 

En als je dan kiest voor een leverancier, categorie of artikel, dan zie je direct het prijsverloop en volume verloop om de volledige context te doorzien. 

Spend analyse voorbeeld stijgers en dalers:

Spend analyse voorbeeld Stijgers Dalers, uit SpendExplorer

5. Kraljic matrix

En last, but not least voor wat betreft de inspiratie… de Kraljic matrix

Hier vind je veel over terug in onze Complete Gids. Over hoe je de analyse moet maken en wat je er vervolgens mee kunt doen om de kracht van deze analyse jou in de praktijk te laten ondersteunen. 

In ons voorbeeld, zie je het risico op de X-as en de impact op het bedrijfsresultaat op de Y-as. 

Stiekem heb ik nog een extra dimensie toegevoegd: de grootte van de ballen geven het volume aan.

Spend analyse voorbeeld Kraljic matrix:

spend explorer voorbeeld gif Kraljic matrix voorbeelden

Samen sparren over de spend analyse?

Ik denk dat deze normale en interactieve voorbeelden helpen om jouw eigen spend analyse te perfectioneren. En waarschijnlijk gaat dat al hartstikke goed. 

En wil je toch even sparren over het maken van de spend analyse? Voel je dan vrij om mij te bellen of mailen. Ik denk graag met je mee!

Afgelopen 15+ jaar heb ik grote multinationals geholpen om hun systemen en inkoopprocessen te verbeteren. Zo hebben ze beter en sneller overzicht gekregen.

Veel inkoopteams zie ik stoeien met het inzichtelijk krijgen van relevante basis informatie. Er wordt gekozen voor dure mainstream oplossingen. Of er vindt continue miscommunicatie plaats met de interne IT afdeling.

Ik sta te popelen om jou en je team het continue overzicht te geven met minimale tijdsbesteding.

>