5 Design tips voor het spend dashboard

Erik van Buuren
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • 5 Design tips voor het spend dashboard

Ben je bezig met het maken van jouw eigen spend analyse? Dan wil je het spend dashboard natuurlijk zo effectief mogelijk vormgeven. Dat doe je met de volgende 5 tips. 

En als je dan toch bezig bent. → Trap dan ook niet in deze 7 meest gemaakte fouten bij het maken van een spend analyse

5 design tips spend dashboard

Bij het maken van een spend analyse kom je voor verschillende beslissingen te staan. Eerst bepaal je welke tool je het meest geschikt vindt. Dan ga je na wat er in de spend analyse moet staan. En hoe je de spend analyse moet vormgeven. Voor dat vormgeven geef ik je 5 tips. 

1. Gebruik de juiste visuals en gebruik ze met mate

Een spend analyse tool is voorzien van visuals. Ze fungeren als raam of om jouw data goed zichtbaar te maken. De visuals bestaan uit grafieken, tabellen en teksten. 

Het belangrijkst is, dat je de visuals niet door elkaar haalt. En dat je de juiste kiest. Voor meer dan 5 categorieën is een pie-chart bijvoorbeeld niet meer effectief. 

En zo zijn er nog veel meer richtlijnen die bepalen welke visuals het best bij jouw doelstelling passen. Kijk ze maar eens na bij SQLbi. Daar staat een mooi overzicht voor het kiezen van de juiste visuals. Erg handig voor het werken met Power BI, of met andere spend analyse tools. 

Wat daarnaast goed is om in het achterhoofd te houden, is dat je niet te veel visuals moet gebruiken. Plaats niet meer dan 4 visuals op één pagina. Denk goed na over wat je in één oogopslag wilt kunnen zien. Schrap of verberg de informatie die je niet nodig hebt. 

spend analyse design visuals voorbeeld spend dashboard design tips spend analyse

2. Denk als Zorro

Gebruikers beginnen links bovenin met lezen. Vervolgens kijken ze naar rechts, naar links onder en eindigen ze rechts onderin. Ze lezen in de vorm van een ‘Z’. 

Denk daarom als Zorro. Bepaal vanuit de user journey wat een gebruiker als eerst wil zien. Dat zet je linksboven. Op basis van prioriteit deel je vervolgens de rest van de visuals in. 

spend analyse design zorro spend dashboard design tips spend analyse

3. Witruimte in het spend dashboard

Witruimte is bij een spend analyse dashboard niet te missen. Een spend analyse tool is effectief, als er veel wit is. Veel ruimte betekent rust. En dat geeft focus. Als gebruiker zie je op die manier wat er het meest toe doet. 

4. Uitlijning & consistente afstand

Nog iets dat voor rust zorgt in het spend analyse dashboard, is een consistente uitlijning. Zorg dat de visuals mooi op een rij staan. Dat de afstanden consistent zijn en dat het formaat van visuals overeenkomt. 

spend analyse design voorbeeld spend dashboard design tips spend analyse
Voorbeeld consequent uitlijnen & niet-consequent uitlijnen

5. Kleuren

Tot slot is ook het kleurgebruik essentieel voor de looks en efficiëntie van jouw spend dashboard. En het kiezen van kleuren, is niet zo eenvoudig als het lijkt. Daarom houd ik graag de volgende regel aan: ‘Gebruik naast wit, zwart en grijs, één basiskleur.’

Die basis kleur kun je vervolgens in meerdere tinten doorvoeren. Op die manier maak je onderscheid. En houd je jouw visuals rustig. 
En wil je meerdere kleuren gebruiken? Zorg dan dat ze met elkaar matchen. Of gebruik verschillende tinten. Een handige tool om een palet samen te stellen is https://coolors.co/.

Afgelopen 15+ jaar heb ik grote multinationals geholpen om hun systemen en inkoopprocessen te verbeteren. Zo hebben ze beter en sneller overzicht gekregen.

Veel inkoopteams zie ik stoeien met het inzichtelijk krijgen van relevante basis informatie. Er wordt gekozen voor dure mainstream oplossingen. Of er vindt continue miscommunicatie plaats met de interne IT afdeling.

Ik sta te popelen om jou en je team het continue overzicht te geven met minimale tijdsbesteding.

>