User experience advies (Interview met Moin)

Erik van Buuren
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • User experience advies (Interview met Moin)

Wist je dat er bij 90% van de Power BI dashboards geen aanpassingen plaatsvinden van de standaard visualisaties? Dit komt uit een onderzoek van Microsoft. Terwijl die out-of-the-box grafieken en tabellen echt niet zo intuïtief zijn. Daarom tijd om het weer eens te hebben over User eXperience (UX). Want hoe kun je die User experience verbeteren?

Deze week had ik een interessant gesprek met Moin Sayed, UX-dashboardontwerper. Hij gaf mij enkele inzichten over hoe UX-design helpt bij het maximaliseren van de waarde van inkoopdata. En zijn User Experience advies wil ik graag met jou delen.

Interview over User Experience (advies)

Achterhalen wat iemand echt nodig heeft.

“Ik werk dagelijks aan het optimaliseren van User Experience (UX), om de gebruikerservaring van eindgebruikers te verbeteren bij het gebruiken van dashboards of andere tools”, aldus Moin. “Een goed ontworpen dashboard kan de inzichten van inkoopdata enorm vergroten en de besluitvorming van inkoopprofessionals verbeteren.”

Moin heeft onlangs onze Complete gids voor het maken van spend analyses gelezen en was erg enthousiast over de inhoud. Hij begreep veel van de problemen en uitdagingen waar inkoopprofessionals mee te maken hebben. “In een eerste gesprek met iemand, zegt deze persoon vaak iets nodig te hebben, terwijl hij of zij in het dagelijkse werk iets heel anders nodig blijkt te hebben. De kunst is om te achterhalen wat iemand echt nodig heeft.”

Maak het dashboard lineair

Daarbij gaf Moin ook een tip over de indeling van een dashboard: “Lineair: de meest optimale situatie is van boven naar beneden. We zijn dat zo gewend geraakt met het scrollen op onze smartphones.”. Een leuke variant op de “Denk als Zorro” methode in onze complete gids.

Presenteer data inzichten in eindgebruiker-taal

Een belangrijk aspect van UX-design is het begrijpen van de eindgebruiker van het dashboard. Dat komt dus ook terug in het User Experience advies van Moin. “Mensen willen meteen weten welke keuzes ze moeten maken op basis van de informatie die ze zien”, aldus Moin. “Ze willen geen tijd verspillen met het zoeken naar inzichten. Daarom is het nodig om de belangrijkste informatie en inzichten duidelijk en overzichtelijk te presenteren. Probeer daarin aan te geven wat de gebruiker op basis van de data kan besluiten. Een grote hoeveelheid aan data moet in mensentaal vertaald worden. Zelfs academici vinden het namelijk niet leuk om academische papers te lezen.”

Moin geeft aan hoe essentieel dit is. “Het is human nature om direct iets te willen weten. En niet om er naar op zoek te moeten gaan.” Daarom is het belangrijk om nauw samen te werken met inkoopprofessionals om hun feedback en inzichten te integreren in het ontwerpproces. Door samen te werken kunnen we een dashboard creëren dat echt aansluit bij de behoeften van inkoopprofessionals.”

Mijn visie op het interview

Waarschijnlijk weet je al dat ik een ‘big believer’ ben als het gaat over intuïtiviteit in het maken van dashboards. Ik geloof sterk dat dit bijdraagt aan het gebruik en het makkelijk kunnen vinden van data en conclusies te trekken. Daarom vond ik dit gesprek erg interessant.

Ik hoop dat deze inzichten van Moin Sayed je helpen. Het onderstreept het belang van een UX-design bij het maximaliseren van de waarde uit inkoopdata.

Ik ben ook benieuwd naar jouw visie. Heb jij interessante ervaringen in het gebruik van UX in rapportages, analyses of dashboards? Wat zijn jouw favoriete tools of dashboards en waarom? Laat het me weten in de comments onder dit bericht!

Afgelopen 15+ jaar heb ik grote multinationals geholpen om hun systemen en inkoopprocessen te verbeteren. Zo hebben ze beter en sneller overzicht gekregen.

Veel inkoopteams zie ik stoeien met het inzichtelijk krijgen van relevante basis informatie. Er wordt gekozen voor dure mainstream oplossingen. Of er vindt continue miscommunicatie plaats met de interne IT afdeling.

Ik sta te popelen om jou en je team het continue overzicht te geven met minimale tijdsbesteding.

>