Spend analyse – Alles wat je moet weten

Erik van Buuren
  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Spend analyse – Alles wat je moet weten

Wil je meer weten over de spend analyse? Op deze pagina verzamel ik alle informatie! 

Eerst gaan we in op de precieze betekenis van een spend analyse en het nut ervan. Vervolgens zoom ik in op alle onderdelen en krijg je duidelijke spend analyse voorbeelden. Ik sluit af met tips en de meest gemaakte fouten. 

Wil je zelf een spend analyse maken? Bekijk dan dit artikel voor alle informatie. 

De spend analyse definitie

First things first, want wat is een spend analyse precies? Een spend analyse wordt op spend data gebaseerd. Met spend worden alle gegevens bedoeld, die betrekking hebben op de uitgaven van een organisatie. 

In een spend analyse wordt alle spend data ondergebracht. De data wordt verzameld, geordend, geanalyseerd en geïnterpreteerd. 

De spend analyse geeft je meer inzicht in kostenstructuren. Op basis daarvan kun je betere inkoop beslissingen nemen. Je ziet bijvoorbeeld welke marges je kunt verbeteren, hoe je kunt werken aan continuïteit en duurzaamheid. Wil je meer weten over het nut van de spend analyse? In dit artikel ga ik daar dieper op in:

Spend analyse onderdelen

Een spend analyse ontleent zijn kracht aan de verschillende onderdelen. Onmisbaar in de spend analyse is bijvoorbeeld de ABC analyse en de Kraljic Matrix. Wat mij betreft is ook het slicen/dicen vanuit verschillende dimensies van grote toegevoegde waarde. Zo zijn er nog veel meer spend analyse onderdelen. In het volgende artikel krijg je per onderdeel en heldere uitleg en een voorbeeld:

Spend analyse voorbeelden 

Ik geef je graag wat spend analyse voorbeelden. Ze geven je immers een beter beeld van de spend analyse. Ik verwerk ze als interactieve gifjes, die komen voort uit onze eigen spend analyse tool (de Spend Explorer). De bewegende beelden laten je precies zien hoe een spend analyse kan werken. 

Tips en tricks

Als je aan de slag gaat met een spend analyse, is het zonde om onnodige fouten te maken. Leer daarom van jouw inkoop peers. Ik heb alle tips en veel gemaakte fouten voor je op een rij gezet. 

Afgelopen 15+ jaar heb ik grote multinationals geholpen om hun systemen en inkoopprocessen te verbeteren. Zo hebben ze beter en sneller overzicht gekregen.

Veel inkoopteams zie ik stoeien met het inzichtelijk krijgen van relevante basis informatie. Er wordt gekozen voor dure mainstream oplossingen. Of er vindt continue miscommunicatie plaats met de interne IT afdeling.

Ik sta te popelen om jou en je team het continue overzicht te geven met minimale tijdsbesteding.

>