Wil jij een spend analyse maken? In dit artikel vertel ik je hoe je te werk kunt gaan. Kom meer te weten over de onderdelen, beschikbare spend analyse software tools en het vormgeven van de spend analyse. Zo weet je beter waar je aan toe bent.
Voor een compleet handboek over het maken van een spend analyse, verwijs ik je graag door naar mijn gratis gids. Hier staat van A tot Z beschreven waar je bij het maken van de spend analyse op moet letten.
Waarom een spend analyse?
Voordat je begint met het maken van de spend analyse, is het goed om te weten wat je precies uit de spend analyse wilt halen. Verdiep je daarom eens in het nut van de spend analyse. Ga na wat voor jou het meest van toepassing is. Hier kun je je tijdens het maken van de spend analyse op richten.
Zelf een spend analyse maken of uitbesteden?
Vervolgens is de grote vraag of je zelf aan de slag gaat, of het maken van de spend analyse uitbesteedt. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Het zelf maken kan extra tijd kosten, maar geeft je wel een onafhankelijke positie. De spend analyse voldoet op die manier goed aan je eigen eisen en blijft binnen jouw organisatie.
Daar staan ook weer voordelen van het uitbesteden tegenover. Het bespaart tijd en je haalt de juiste expertise in huis. Zo zijn er nog veel meer afwegingen. Ik bespreek ze in het volgende artikel:
Spend analyse elementen
Voordat je de spend analyse gaat maken, stel je jezelf de vraag: ‘’Wat moet er precies in de spend analyse staan?”. Er zijn namelijk veel onderdelen die je in de spend analyse kunt onderbrengen. Naast de ABC analyse en Kraljic Matrix, zijn er nog veel meer essentiële spend analyse elementen. Denk aan slicen/dicen, de prijs analyse en supplier performance.
Wil je weten welke er allemaal zijn? In het volgende artikel sta ik daarbij stil. Ik geef je per onderdeel een korte uitleg en een voorbeeld.
Spend analyse software tool
Het kiezen van de juiste spend software is een belangrijke stap in het maken van een spend analyse. Er zijn meerdere tools en applicaties die je kunt gebruiken. Populair zijn Excel en Power Bi. Daarnaast zijn er instapklare spend dashboards, zoals de Spend Explorer. Hier bespreek ik de voor- en nadelen van de verschillende spend analyse software tools:
Design spend dashboard
Bij een spend dashboard wil je in één oogopslag veel informatie krijgen. Die informatie wil je het liefst duidelijk gepresenteerd krijgen in een dashboard dat intuïtief werkt. En dat valt nog niet mee. Het is een kunst om een dashboard met optimale User Experience neer te zetten. Dat kwam ook naar voren toen ik Moin Sayed onlangs interviewde.
Om je op weg te helpen, heb ik verschillende design tips voor je op een rij gezet. Ontdek onder andere hoe je de juiste visuals kiest, hoe je kleur het best kunt gebruiken en hoe je het dashboard moet uitlijnen.
Spend analyse maken? Tips
De kans is groot dat je niet in één keer de perfecte spend analyse creëert. Het maken van de ideale spend analyse is een proces. Er zijn veel eigenschappen die je kunt finetunen, om de analyse zo relevant mogelijk te maken voor jouw situatie. Om je te helpen, heb ik tips en veel gemaakte fouten op een rij gezet.