Leer van andere inkoop experts
Raak geïnspireerd door wat je met data kunt bereiken en verbeter ook jouw eigen organisatie.
Waarom Spend Lab ?
Lijkt het jou wel wat om geïnspireerd te raken door inkoop professionals? Dan is het Spend Lab iets voor jou. Iedereen met ervaring in inkoop is welkom
Ontsteek innovatie
Duik in een wereld van inspiratie en ontdek hoe je jouw inkoopdata kunt ontsluiten voor een beter en efficiënter inkoopproces. Onze spend analyse inzichten zullen je kijk op inkoop transformeren.
Verrijk je kennis
Betreed de frontlinie van inkoopinnovatie door te leren van echte ervaringen uit de praktijk van je peers. Onze tips en inzichten helpen je om onontdekte waarde in je inkoopdata te ontgrendelen en te benutten.
Word een inspirator
Heb jij unieke inzichten of ervaringen? Deel ze met ons en word een bron van inspiratie voor je collega's. Bij Spend Lab waarderen we jouw perspectief en kennis; jouw bijdrage kan anderen helpen bij hun inkooptransformatie.
Dit is het Spend Lab
Een groep van 100+ inkoopprofessionals. Sinds 2021 deel ik elke 2 weken inkoop insights, tips & tricks.
Zo werkt het Spend Lab
Per mail ontvang je nieuwe inzichten over hoe je meer uit inkoopdata kunt halen. Dit zijn geleerde lessen of ontwikkelingen, die ik opdoe in gesprekken met inkopers. Ik vraag daarnaast altijd om input. Spreekt een onderwerp jou aan en heb je daar een visie over? Laat dan van je horen!
Voorbeelden van recente onderwerpen
- Hoe sla je een brug tussen het IT- en inkoop vakgebied?
- Met welke data versterk je samenwerkingen met leveranciers?
- Wat zijn veelgemaakte fouten bij een spend analyse?
- Welke inzichten kreeg ik na het interviewen van een User Experience designer?
- Hoe maak je het meest optimale spend analyse dashboard? (SpendExplorer)
Leer van elkaar. Sluit je aan bij jouw inkoop peers.
Elke 2 weken deel ik met jou inkoop insights, tips & tricks.
De opper laborant
Mijn naam is Erik van Buuren en ik ben de eigenaar van Process Simplicity en Spend Explorer. Mijn doel is om het leven van inkopers elke dag een beetje simpeler te maken. Zodat inkopers zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn en wat ze graag doen. Met als resultaat leuke, groeiende werkgevers.
Sinds 2007 heb ik als consultant binnen veel corporate organisaties de informatie voorziening verbeterd. Met vallen en opstaan heb ik ontdekt te focussen op wat er werkelijk toe doet. Geen circus bouwen, niet doen wat er gevraagd wordt, maar doen wat er nodig is.
Mijn handen jeuken als ik mensen uren bezig zie met spreadsheets om iets te bereiken. En het geeft me een kick wanneer het vervolgens lukt om uren werk terug te brengen naar seconden of minuten werk.
Dat kan ik voor elk bedrijf afzonderlijk doen, maar daarmee maak ik geen echte impact. Impact maak ik door deze kennis om te zetten in een tool die voor iedereen werkt. En door kennis beschikbaar te maken voor inkoop peers. Daar is het Spend Lab voor in het leven geroepen.
Is het Spend Lab iets voor jou ?
Voor wie is het Spend Lab bedoeld?
Lijkt het jou wel wat om geïnspireerd te raken door inkoop professionals? Dan is het Spend Lab iets voor jou. Iedereen met ervaring in inkoop is welkom. De meeste Lab-leden hebben meer dan 10 jaar ervaring, maar ook juist de jonge starters kunnen weer een frisse andere visie delen.
Verder is het lab iets voor jou als je:
- ervaring of een visie hebt over hoe je met slimme inkoop een bedrijf sterker kunt maken
- praktisch ingesteld bent
- graag leert van inkoop peers
Wat wordt er van je verwacht?
Bij het Spend Lab moet niets en mag alles. Met andere woorden: het wordt niet van je verwacht dat je altijd direct achter jouw toetsenbord klaar zit om op alle mails te reageren. Maar komt er een onderwerp voorbij dat jou triggert? Dan hoor ik graag jouw visie. Ook als je dat in een paar zinnen wilt omschrijven is dat al een leuke bijdrage.
En je kunt je natuurlijk altijd met één klik uitschrijven. Al is de kans natuurlijk groot dat je dat niet wilt.
Elke 2 weken:
Inkoop insights, Tips & Tricks
Direct toegang tot de demo omgeving als Lab-lid
Klik op de knop hieronder en je meldt je in 2 klikken aan. Je komt dan direct in het Lab terecht.
Zie ik je aan de andere kant?
Veelgestelde vragen
Goede vraag. De meeste van de aspirant Lab-leden stellen deze vraag, omdat ze al genoeg te doen hebben.
In principe bepaal de tijdsbesteding zelf. Over het algemeen is het niet meer dan 15 minuten per twee weken.
Hoe het werkt, is dat ik elke twee weken een mailtje stuur met een update waarin ik geleerde lessen deel. Grotendeels op basis van terugkoppeling en gesprekken met inkopers. En met ontwikkelingen die gemaakt zijn in de spend analyse om te inspireren hoe je meer uit je inkoopdata kunt halen. Daarin stel ik ook altijd een vraag voor input. Als dat jou triggert, dan kun je er op antwoorden als het je uitkomt. Komt het niet uit, kun je ook een keertje overslaan natuurlijk. Ik verwacht echt niet dat je op elke mail reageert. Het is natuurlijk wel fijn als je af en toe wat kunt laten horen :). Maar een paar zinnen in een mail is voldoende.
En het staat je altijd vrij om af te melden natuurlijk.
Eigenlijk is iedereen welkom die ervaring in inkoop heeft. De meeste Lab-leden hebben meer dan 10 jaar ervaring, maar ook juist de jonge starters kunnen weer een frisse andere visie delen.
Dus, je hoeft niet veel inkoopkennis of ervaring te hebben, maar wel een mening en praktisch ingesteld zijn.
Teveel of juist te weinig? Uitschrijven met één klik.
Je zult af en toe gemaild worden. Mocht je vinden dat je teveel mails krijgt, of te weinig input kan leveren, dan ben je zo uitgeschreven. Of als je geen "klik" voelt, of om wat voor reden dan ook uit het Lab wilt stappen. No hard feelings, 1 klik en het is geregeld. Onderaan alle communicatie staat een uitschrijf knop. Je bent ons geen verantwoording schuldig.